onsdag 1. april 2009

Film i skolen-semainar på Lillehammer






Jeg er nå på Lillehammer på Film i skolen-seminar. Dette er et årlig seminar som arrangeres i forbindelse med Amandusfestivalen. I dag har jeg vært på foredrag med Carsten Ohlmann (Filmdramaturgiens byggesteiner - en introduksjon til den gode filmfortelling.) Ellers har jeg fått informasjon om utkast til handlingsplan for barn og unge, et påbegynt arbeid for å sørge for at barn og unge skal få bred erfaring med film både i skole og fritid. Jeg har sett "Varde" av Hanne Larsen og Julie Andem har presentert "Filmhåndboka". Har dessuten lært at vi i skolen er vanskelige å nå. En handlingsplan og faste kontaktstukturer hjelper forhåpentligvis på dette. Jeg har uansett laget min egen bank av kontaktpersoner:)
Hva har så dette i en norsklærers blogg å gjøre? Jo, etter kunnskapsløftet er sammensatte tekster (uttrykk med tekst, lyd og/eller bilde) likestilt med skrevne tekster. Problemet er at man i skolesammenheng fortsatt fokuserer langt mer på tradisjonelle, skrevne tekster enn på de sammensatte uttrykkene.

Den eneste teksten jeg kan si at jeg husker klart at jeg leste som 15-åring, er "Att døda ett barn" av Stig Dagerman. For et par uker siden kom jeg over teksten innlest med levende bilder til, og det slo meg hvor spennende dette er. At bilder og lyd til tekst gir et helt nytt uttrykk. Dette er en uttrykksform dagens unge har vokst opp med, og det er viktig at elevene lærer seg å være bevisste og kunne tolke sammensatte tekster. Selv bruker jeg sammensatte tekster av mange slag i undervisningen, og i løpet av våren skal hele 8.trinn kurses i digital historiefortelling. Det gleder jeg meg til, for her er elevene virkelig på hjemmebane. De tar i bruk alle de tekniske hjelpemidler de omgir seg med i hverdagen, som mobiltelefoner, kameraer, nettsider og mp3-spillere i sine produksjoner.

I morgen skal jeg på kurs i digital historiefortelling hos Simen Holmstrøm fra Jazzmontør og Helen Bakos fra Sweet Chili Stories. De holder et såkalt "krasjkurs", og selv om jeg har jobbet med dette før, håper jeg å få en del nye innspill som kan komme både meg og elevene til gode.

8 kommentarer:

  1. Anonym2.4.09

    Så morsomt:D! Du skulle nesten laget en videoblogg også da, nå når du lærer slikt:) Et lite spørsmål som slo meg: Er noter til musikk (eller bare musikk) en sammensatt tekst?;D

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Godt spørsmål:)
    Det er mange definasjoner av sammensatte tekster. Mange mener at rein tekst er sammensatt, fordi en bokstav er et grafem (nærmest som et symbol), og når du setter sammen mange slike får du en tekst som er sammensatt.
    Utdanningsdirektoratet har valgt å se på sammensatte tekster som tekst + noe mer (lyd, bilde osv).
    Jeg vil på den måten si at noter er sammensatt tekst som snakker om musikk. Der er både bokstaver og toner.
    Om musikk i seg selv kan kalles sammensatt tekst, kommer vel an på hvor langt man drar tolkninga.
    Musikk med tekst er i aller høyeste grad sammensatt tekst. Instrumental musikk vil jeg også påstå er det, hvis man går ut fra at det er utførelse av noter, som jeg nettopp konstaterte er sammensatt tekst:)
    Er dere enige?

    SvarSlett
  4. Anonym3.4.09

    Ja, må vel si meg enig i det:) De følelsene som komponisten får fram i musikken gjør jo også at man nesten må "lese mellom linjene", altså tenke seg til hva komponisten tenkte mens han skrev stykket;) "Sammensatt tekst" er etter mitt skjønn et svært uklart begrep, men så lenge man kan forklare hva man tenker på i hvert tilfelle så går det vel bra:P Egentlig burde det ha hett noe sånt som "Tekst kombinert med andre uttrykksmåter", eller "Uttrykkskombinasjon":P Siden en "sammensatt tekst" kan være så lite som to måter å skrive på som er satt sammen.:) Noen som har andre syn?:D

    SvarSlett
  5. Anonym4.4.09

    Her går diskusjonen uten meg, skjønner jeg.... Akkurat noter har jeg egentlig aldri tenkt over, men jeg er enig i det dere allerede har sagt om dette, selv om jeg mener musikk(instrumental) er mer et uttrykk enn en tekst. Hvor langt man skal dra definisjoenen kommer vel an på formålet, men til slutt vil sammensatte tekster da bety ALT, og ikke noe nytt. I skolesammenheng dreier det seg om at teknologien har gitt oss nye typer tekster som er komplekse og som man skal lære å forholde seg til. Særlig fordi kombinasjonen av bilder, lyd og tekst gir flere sanseinntrykk på samme tid og på den måten når oss på en helt annen måte og ofte sterkere enn andre typer tekster. Det kan gi fine opplevelser, men kan også "misbrukes" i reklame for eksempel.

    SvarSlett
  6. Anonym4.4.09

    Anonym Frøken Leseglede fordi teknologien svikter meg og ikke lar meg logge meg på som meg selv........

    SvarSlett
  7. Morsomt. Men si meg... er ikke du Frøken LeseLYST? hehe:)

    SvarSlett
  8. Joda, og dette hadde jeg slettet, trodde jeg, men vi har for like navn, du! Ærtebærta, kunne passe til deg....

    SvarSlett